Rättviseförmedlingen festivalsatsar i december

Publicerad 02 december 2014

73% av akterna på Sveriges festivalscener domineras av män. Även om statistiken för mer jämställda musikfestivaler i Sverige börjar peka åt rätt håll (förra årets festivaler landande på 76% mansdominans) så är vi inte där än. Därför kommer Rättviseförmedlingen återupprepa sin uppskattade festivalkampanj från 2012 och mobilisera sina nu över 70 000 rättviseförmedlare under decembers första vecka för att tipsa landets festivalarrangörer om artister och band som vi också vill se på scenerna nästa sommar.

– December är månaden då festivalbokarna börjar sätta sommarfestivalernas uppställning, så det känns som ett bra tillfälle för oss att hoppa in och hjälpa till! Det handlar inte om att kvotera in kvinnliga akter, utan att ge bokarna möjlighet att hitta artister utanför sitt sökfält. En bra bokare har redan koll på artisterna som vore grymma att ha på en festival, men 70 000 personer kan leta ännu bredare. Genom att önska och tipsa om artister så visar rättviseförmedlarna samtidigt vad de har för efterfrågan, säger Rättviseförmedlingens community manager Soraya Hashim.

Rättviseförmedlingen har sedan starten 2010 hjälpt företag, organisationer, medier och projekt att skapa mer rättvis representation genom att tipsa om kompetenser som annars hamnar i skymundan. Under festivalveckan tar Rättviseförmedlingen dessutom hjälp av den ideella föreningen Jämställd festival som arbetar med att öka representationen av personer som inte är män på och bakom festivalscenerna. De har gjort räkningen av årets festivaler och kommer att under Rättviseförmedlingens festivalvecka sammanställa listorna med tips och samla in länkar till bandsidor på internet för att underlätta arbetet för festivalerna att boka mer jämställt.

– Det här är en fråga som vi märker att festivalbesökarna tycker är viktig och som de i och med sociala medier har ett väldigt synligt sätt att uttrycka. Det gör att man som arrangör idag riskerar att hamna i att behöva försvara sina bokningar istället för att få skryta om sin vegetariska festivalmat eller hur hela festivalområdet är det mest hållbara sedan Beyoncé föddes. Vi märker att även festivalerna har förstått vikten av representation på scenerna eftersom både Summerburst och Öland Roots har hört av sig till oss och bett om hjälp att arbeta med frågan, vilket känns superkul, säger Soraya Hashim.

Festivalkampanjen delas upp i fem olika genrer över festivalveckan. Artister och band inom hårdrock & metal, hiphop & r’n’b, pop & rock, techno & house och jazz kommer att efterlysas och precis som förra gången kommer de färdigställda listorna att skickas till festivalgeneralerna i julklapp.

– Förra gången fick vi ihop över 600 tips på akter som vi vill se på festivalscenerna, skillnaden den här gången är att vi är dubbelt så många rättviseförmedlare som kan hjälpas åt att önska, så förhoppningsvis kan vi ge bokarna dubbelt så stora julklappar i år. Självklart ska arrangörerna boka exakt de artister de vill, men om de dessutom vill boka med mer variation så kommer de att ha tipslistor som de kan ta hjälp av. Plus vem älskar inte större julklappar? säger Soraya Hashim.